Gebruik de kracht van beleidsbemiddeling

Beleidsbemiddeling is een proces waarbij verschillende belanghebbenden (zoals overheden, organisaties, bedrijven, en burgers) samen worden gebracht om conflicten of spanningen rondom beleid op te lossen of om gezamenlijk nieuw beleid te ontwikkelen. In Jip en Janneke taal: een persoon, bedrijf of organisatie heeft problemen met een overheid (of andersom) en zoekt naar een oplossing: hoe komen we hieruit?!

Het doel van beleidsbemiddeling is om overeenstemming te bereiken over bepaalde beleidskwesties door middel van dialoog, samenwerking en compromis. De aanpak is gebaseerd op een zes stappenplan, doelgericht en transparant.

Kenmerken van beleidsbemiddeling

  1. Neutrale bemiddelaar: als onafhankelijke partij begeleidt hij/zij het proces en helpt de communicatie tussen de betrokken partijen te verbeteren.
  2. Participatie: Alle belanghebbenden krijgen de kans om hun standpunten, zorgen en belangen naar voren te brengen.
  3. Conflictbeheersing: Het proces richt zich op het oplossen van conflicten en het verminderen van spanningen tussen partijen.
  4. Gezamenlijke oplossingen: Het doel is om oplossingen te vinden die voor alle betrokkenen acceptabel zijn, in plaats van dat één partij zijn wil oplegt.

Toepassingen

  • Het oplossen van conflicten rondom ruimtelijke ordening of milieukwesties.
  • Het ontwikkelen van beleid op het gebied van sociaal-economische vraagstukken.
  • Het onderhandelen over veranderingen in bestaande regelgeving of subsidies.

Door beleidsbemiddeling kan je complexe maatschappelijke vraagstukken aanpakken op een manier die recht doet aan de verschillende belangen en perspectieven. Ik ben getraind Beleidsbemiddelaar. Ben je benieuwd wat dit voor jou of je organisatie kan betekenen, neem vrijblijvend contact op.

Overheidsmediation is het kleine broertje van beleidsbemiddeling en net zo effectief. Ik ben getraind mediator. Door een overheidsmediator in te schakelen, kan een kostbare juridische procedure worden voorkomen. Deze vorm van mediation richt zich op kleinere conflicten en geschillen, bijvoorbeeld over een bouwvergunning, handhaving, een uitkering, een toeslag of andere soort individuele overheidsbeschikking.

Mooie mix van methoden

Bij beleidsbemiddeling gebruik ik -naast intuïtie- ook methoden uit gespreksleiding en mediation. Bij de start van de gesprekken is ruimte bieden aan een emotie super belangrijk, zoals teleurstelling, boosheid, verdriet, niet gehoord voelen. Niet het conflict uit de weg gaan of de emotionele reactie parkeren naar “later, liever niet nu”. Ik zal het vuur in het gesprek aanwakkeren, hoe eng dat misschien is. Met als doel om er achter te komen welke onderwerpen er in het proces verder moeten worden uitgezocht, alvorens er gezamenlijk over kan worden gesproken.

Figuur: in zes stappen naar een afspraak.

En eigenlijk is een afspraak met u de echte eerste stap. Interesse?

Voorbeelden uit de praktijk

  • overheid, afvalzorg organisatie, bewoners: conflict over gezonde leefomgeving en gebruiksmogelijkheden van een gebied
  • overheid en bedrijf: conflict over toekomstige vestigingsplek in gemeente
  • overheid en stichting: conflict over governance, waar ben je van, wie doet wat en hoe organiseert elke partij zich in de toekomst